27Dec

Da li mediji pišu samo o teškim temama i rijaliti programima?

Uz pomoć pametne analitike Digital Element analizirali smo online medije u prethodnoj godini

Kakvi smo bili u prethodnoj godini? Šta nas je okupiralo, koje teme smo pratili? Da li smo više pažnje poklanjali lošim vestima, ili onim dobrim? Ovo su samo neka od pitanja kojima ljudi vrše retrospektivu prethodne godine, uz ideju da će naredne godine biti bolji i da neće dozvoliti vestima iz okoline ili iz medija da utiču na njihovo raspoloženje.

Često se u našem društvu može čuti upravo to – da su mediji krivi za plasiranje loših vesti, da se samo piše o hronici i tragičnim događajima. Da se omladina kvari jer su upravo rijaliti programi najzastupljeniji u medijima. Da li je to stvarno tako ili je to samo naš osećaj i način da prabacimo krivicu na nekog drugog – u ovom slučaju na medije?

Uz pomoć Digital Elementa, jedinog startapa koji čita i razume srpski jezik, izvršili smo analizu objavljenih vesti u prethodnoj godini. Zanimalo nas je o čemu se najviše pisalo u prethodnoj godini, na koje tekstove su čitaoci najviše ostavljali komentase i koje su vesti najviše delili na društvenim mrežama. Osim vesti, analizirali smo i komentare na društvenim mrežama i forumima.

Digital element, uz pomoć svoje pametne analitike, prikuplja podatke sa više od 351 sajta, što predstavlja skup svih online medija u zemlji. Na taj način dobijamo sveobuhvatnu sliku svih nacionalnih, ali i lokalnih online medija u Srbiji.

Iako se stiže utisak da su u medijima najzastupljeniji rijaliti programi, analiza pokazuje drugačije. Najzastupljenije su vesti iz rubrike „Život“. Ovo je vrlo logičan podatak ako uzmemo u obzir da ova rubrika u sebi sadrži i neke podrubrike – javne ličnosti, Beograd, društvo, servisne informacije i sl. Tekstovi o poznatim ličnostima su među najčitanijima. Nakon rubrike „Život“ najviše se piše o temama vezanim za politiku. Među njima najčitanije su vesti o predsedniku Srbije, o srpskoj diplomatiji, kao i o stanju na Kosovu. Iako čitaoci često imaju utisak da „Hronika“ zauzima veliki medijski prostor, ovi tekstovi po broju objava našli su se na četvrtom mestu, a ispred njih su tekstovi posvećeni sportu. Sportske teme se i više dele i komentarišu na društvenim mrežama, pogotovo kad je reč o uspesima naših sportista. Među najčitanijim sportskim vestima bile su one o plasiranju Crvene Zvezde u Ligu šampiona i o osvojenim titulama Novaka Đokovića. Ove vesti su prve na tabeli i po broju ostavljenih komentara čitalaca.

Treba imati na umu da su i prethodnu godinu obeležile teške teme koje su zahtevale višenedeljno medijsko praćenje – od neizvesne društveno-političke situacije na Kosovu, do smrti nekih od najvećih umetnika na ovim prostorima, glumca Nebojše Glogovca i glumice Milene Dravić, što je dodatno uticalo na izbor tema u medijima.

Kada poredimo odnos objavljenih tekstova o politici, sportu i rijaliti programima, dolazimo do zanimljivih rezultata – skoro četiri puta manje se piše o rijaliti programima, nego o politici, a sportske vesti zauzimaju dva i po puta više prostora u medijima nego tekstovi posvećeni rijaliti programima. Isto tako, više komentara čitalaca imaju vesti o politici i o sportu, nego one o rijaliti programima. Ipak, ako uzmemo u obzir i to da rijaliti programi zauzimaju veliki deo televizijskog programa, jasno je što čitaoci imaju utisak – da su rijaliti teme svuda oko nas.

A da li mediji pišu samo o teškim temama, ili se u njima nalaze i lepe vesti, one o ljubavi, sreći, usmehu? Novim istraživanjem analizirali smo koliko se u našim medijima piše o afirmativnim pojmovima „ljubavi, sreći, smehu i zdravlju“. Najviše tekstova, čak 148017 tekst, bilo je napisano na temu „ljubav“. Ovo je vrlo logičan podatak jer je u ovoj kategoriji najveći broj tekstova bio posvećen ljubavnom životu poznatih osoba o čemu mediji vrlo rado pišu. Najčitanije vesti bile su one o ljubavnom životu pevačice Emine Jahović – o njenom razvodu, ali i o novoj vezi. Takođe, vesti o pevaču Darku Laziću, koji se oporavio posle teške saobraćajne nesreće i čeka prinovu i dalje zauzimaju veliki medijski prostor. U skladu sa tim, najviše komentara na vesti imale su upravo vesti sa temom „ljubav“. Nakon teme „Ljubav“ najviše je objavljeno tekstova u kojima se pominje pojam „Sreća“, njih 94 343. Tekstovi koji govore o sreći najčešće su oni posvećeni uspehu sportista, ali i o priznanjima umetnika ili zanimljivim životnim pričama pojadinaca koji su uspeli da iskroje život po svojoj meri. Takvi tekstovi uvek su među najčitanijima. Nakon „Ljubavi“ i „Sreće“ najviše se piše o „Zdravlju“ – saveti, preporuke, statistike – kako da očuvamo zdravlje i budemo još zdraviji. Čak 76 676 tekstova u prethodnoj godini bilo je posvećeno zdravlju u online medijima. Najmanje je tekstova u kojima se spominje „Smeh“ – objavljeno je njih tek 31 566 što je osetna razlika ako poredimo sa prethodnim temama.

Tekstovi koji govore o vedrim temama nisu zanemareni u medijima, ali im se ne poklanja pažnja kao nekih drugim rubrikama. Ipak, mediji su oduvek bili samo to – ogledalo jednog društva. Ukoliko se svi potrudimo da u novoj godini živimo bolje, možda će takve teme i više biti prisutne u medijima.